Jongkong Emas Public Gold
Mengenal logam Emas dan Perak begitu mengujakan. Saya juga menganggapnya sebagai satu amanah. Iaitu amanah untuk memberi kefahaman kepada masyarakat bahawa wang kertas yang ada dalam poket mereka (dan saya) adalah suatu yang diberi nilai oleh pihak berwajib. Jika tidak, ia hanya sekeping kertas.

Andai kata berlaku huru-hara dalam sesebuah masyarakat atau negara, seperti berlakunya hyperinflasi, wang kertas sudah kembali kepada nilai asalnya. Iaitu sekitar RM0.03 sen sahaja. Berbeza dengan emas dan perak. Nilai intrinsiknya menjadikan ia sebagai logam yang ‘pelik’, kerana tetap disukai oleh manusia walau dalam keadaan ekonomi yang huru-hara.

HARGA EMAS & PERAK JATUH?

Ya. Sejak bulan lepas, harga dua logam ini jatuh mendadak. Kesan kejatuhan ini hanya akan menimbulkan kekhuatiran kepada sesiapa yang belum kenal benar logam-logam ‘pelik’ ini. Ditambah pula, dalam lanskap ekonomi masa kini, emas kelihatan ‘berharga’ dan ‘tidak berharga’ apabila ditag kan dengan harga-harga tertentu. Sedangkan, dalam dunia logam berharga ini, emas adalah emas. Perak juga adalah perak.

Bezanya di sini adalah, harga-harga yang ditag kan ke atas logam berharga ini hanyalah sebagai ‘batu loncatan’ untuk memilikinya pada ‘harga’ yang murah.

Gorge Soros pula menyarankan supaya pemilik emas melepaskan logam tersebut kerana mendakwa ia bukan lagi satu portfolio yang menarik. Saranan ini, pada pandangan saya, hanya untuk mereka yang menyandarkan emas pada wang fiat yang tidak bernilai. Ia adalah nilai jadi-jadian.

gold_30_day_o_usd

TUKAR CARA BERFIKIR

Ya. Tukar cara berfikir dan miliki Emas atau Perak. Jadikan ia sebagai medium penyimpanan nilai anda untuk masa depan. Kenali dua jenis logam berharga dan pelik ini.

Sesiapa yang memegang emas atau perak, tidak perlu risau dengan kejatuhan harga atau ‘belum balik modal’. Anda sebenarnya tidak rugi sedikit pun kerana anda memiliki suatu yang amat bernilai. Nilainya tidak ditentukan oleh naik atau turunnya nilai matawang US (US$).

BELI EMAS SEMPENA ‘KEJATUHAN’ HARGA

Saya tidak mampu untuk membelinya kali ini. Mungkin sedikit rugi, tetapi tidak mengapa. Saya akan beli pada dalam masa seminggu lagi. Saya akan membeli untuk kitaran pendapatan – perbelanjaan bagi bulan hadapan.

Kepada yang mampu, belilah. Jangan bertangguh!